اتوماسیون اداری چیست ؟

معرفی :

امروزه در هر اداره يا سازماني يكي از مشكلات بزرگ براي كاركنان و مراجعين روش نامه نگاري گردش و پيگيري آن است كه  روش هاي سنتي، با توجه به توسعه سازمان ها جوابگوي نيازها نيست. با رشد و توسعه فناوري كامپيوتر و پيدايش صنعت بزرگ فناوري اطلاعات براي مشكل فوق چاره اي انديشيده شد.

اتوماسيون اداري هديه صنعت فناوري اطلاعات به بروكراسي اداري است ، ايده اي نو كه عمر آن در ايران به بيش از يك دهه نمي رسد. اتوماسيون اداري محدود به يك نرم افزار كامپيوتري براي ثبت نامه ها و چرخش آن ها در يك سازمان نمي باشد بلكه يك نوع تفكر مبتني بر فناوري جديد است كه مديران و كارشناسان را در اتخاذ تصميمات بهتر، قاطع‌تر و درست‌تر ياري مي‌كند.

 

اتوماسيون اداري يا سيستم مديريت گردش مكاتبات :

واژه اتوماسيون اداري كه در واقع بجاي سيستم مديريت گردش الكترونيكي مكاتبات در ايران مصطلح شده است به سيستمی اطلاق می شود که در آن ثبت و گردش کليه مکاتبات سازمـان بصورت الکترونيــکی و بی نياز از کاغذ (Paperless) انجام میشـود.

دراين سيستـم نامـــه ها و اسناد به روش الکترونيکی ثبت و آرشيــو شده  و بمنظور اجرای فرآيندهـای سازمـانی گردش خواهد كرد.

 

سير تحولي سيستم‌هاي اتوماسيون اداري :

نسل اول:

 مكانيزه كردن دفاتر انديكاتور، نگهداري مشخصات نامه‌ها، امكان جستجو بر روي مشخصات ثبت شده

نسل دوم:

ايجاد کارتابل الکترونيکي و فراهم کردن گردش الکترونيکي نامه‌ها، نگهداري محتواي نامهها،  ايجاد کارتابل الکترونيکي،  پاراف الکترونيکي،  امکان رديابي نامه و پيگيري اقدامات انجام شده روي نامهها،  امکان جستجو و گزارشگيري از اطلاعات ثبت شده،  سيستم جزيرهاي و فاقد امکان ارتباط با سيستمهاي ديگر

نسل سوم:

ايجاد بستر مناسب براي گردش کليه اسناد، مکاتبات، فرمها و فرآيندها.

امکان تعريف و اجراي فرآيندهاي گردشکار در سازمان و درتعامل با ساير سيستمها نظير مالي, اداري, تدارکات،  انبار و ...

تحت وب و نامحدود به مكان و زمان

دستاوردهای بکارگیری اتوماسیون اداری :

  • اﻣﮑﺎن اﻧﺠﺎم ﮐﺎرﻫﺎي اداري در ﺧﺎرج از ﻣﺤﻞ ﮐﺎر و در ﻫﺮ زﻣﺎن ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺪﯾﺮان و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن.
  • ﮐﺎﻫﺶ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﻮازي ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﮑﺜﯿﺮ ﺑﯽ ﻣﻮرد ﻣﮑﺎﺗﺒﺎت، ﺛﺒﺖ و ﻧﮕﻬﺪاري ﺳﻮاﺑﻖ در ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻣﺤل و..
  • ﻧﮕﻬﺪاري جزییات ﺳﻮاﺑﻖ مکاتبات در ﺣﺠﻢ ﮐﻤﺘﺮ
  •  اﯾﻤﻨﯽ ﺑﺎﻻ.
  • ﻣﺮاﺟﻌﻪ آﺳﺎن ﺑﻪ ﻣﮑﺎﺗﺒﺎت در ﻫﺮ زﻣﺎن و ﺑﺪون ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺣﻀﻮر ﻣﺴﺌﻮل دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﯾﺎ ﺑﺎﯾﮕﺎﻧﯽ ﯾﺎ دﻓﺘﺮ.
  • ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮔﺰارش ﻫﺎي ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻧﻤﻮدارﻫﺎي ﻣﺘﻌﺪد.
  • ﻣﺤﻮل ﮐﺮدن ﺑﺨﺶ زﯾﺎدي از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﺴﺌﻮﻻن دﻓﺘﺮﻫﺎ، ﻣﻨﺸﯽ ﻫﺎ، بایگانها ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻧﺮم اﻓﺰاري.
  • اﻣﮑﺎن ﭘﯿﮕﯿﺮي ﻣﮑﺎﻧﯿﺰه ﮐﺎرﻫﺎ در ﻫﺮ ﻣﮑﺎن و ﻫﺮ زﻣﺎن و اﻃﻼع از اﻣﻮر ﻣﻌﻮق و ﺗﺎﺧﯿﺮ ﺷﺪه.
  • اﻋﻤﺎل ﮐﻨﺘﺮل ﺑﯿﺸﺘﺮ در ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﮑﺎﺗﺒﺎت بر اساس سلسله مراتب و اﻃﻼﻋﺎت ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪي ﺷﺪه.
  • دﻗﺖ در اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﯿﺎت و ﺛﺒﺖ ﺗﻤﺎم اﻣﻮر(Log)
  • ردﯾﺎﺑﯽ اﻣﻮر و ﭘﯿﮕﯿﺮي ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﻣﺮاﺣﻞ ﮐﺎر.
  • ﺳﻬﻮﻟﺖ و ﺳﺮﻋﺖ در ﮔﺮدش ﻋﻤﻠﯿﺎت.
  • و....

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 19 آبان 1393برچسب:, | 10:15 | نويسنده : dabir |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
?